Rock Werchter backstage

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Yep, dankzij onze vrienden bij UNIZO Rotselaar kon ik in de aanloop van het festival een exclusieve tour op de weide van Rock Werchter meepikken. Super leuke ervaring, al waren het vooral de affiches in het museum WerchterX die mijn aandacht trokken.

Rock Werchter

Dat heb je dan met vormgevers hé. Mogen ze exclusief backstage op Rock Werchter, zijn het de affiches in het museum WerchterX, waar Jan en alleman binnen kan, die de aandacht trekken. De aard van het beestje, zeker.

Voor en na

Soit, ik vond het bijzonder opvallend om de evolutie over de jaren heen te zien. Al is evolutie misschien niet het juiste woord. Er is duidelijk een periode ‘voor’ en een periode ‘na’ de intrede van een grafisch vormgever. Het kantelpunt ligt blijkbaar rond 1999. Dat is de eerste keer dat we kleur en vorm zien opduiken in de festivalaffiche. Vanaf 2000 is het hek van de dam en volgt er een explosie aan bonte kleuren en creatieve strapatsen.

Genesis

Ook leuk… De affiche van de allereerste Werchter in 1975. Gedrukt in typo met loden letters. Let vooral op de inkomprijs: 120 fr. (voor de millenials onder ons: ± 3 EUR). Jezus… dat is vandaag de prijs van een pintje op de wei… De affiche van het jaar erop lijkt me al in offset te zijn gerealiseerd.

Vanaf 1978 is Humo er zich mee gaan bemoeien en werd de line-up prompt schuin gezet. Ongetwijfeld een, voor die tijd, gewaagde creatieve uiting van Humo’s rebelse dwarsheid. Maar geen blijver, want vanaf 1982 staan de artiesten toch weer netjes onder elkaar. In 1983 had de een of andere verlichte geest het lumineuze idee om eens een liggende affiche te maken. Geen evidentie voor een festivalaffiche. En dat blijkt want het is bij dat ene experiment gebleven. Verder is het wachten tot 1996 tot we een heuse tabel zien verschijnen. Vermoedelijk had QuarkXPress toen net een tabelfunctie. Voordien was het maken van tabellen iets voor grafici die hun roeping als monnik hadden gemist 🙂

Genesis: de originele affiche van Werchter 1975.

Festijn voor het oog

Vandaag op de festivalweide rondlopen, is een festijn voor het oog. Letterlijk elk bord, elk nadarhek en elk kraam heeft een likje vormgeving gekregen. Zalig, toch.

Hierbij nog enkele ‘behind the scenes’-kiekjes. En ja, we zijn ook in het artiestendorp geweest. Sorry, no pictures allowed. Maar je mist niks, hoor. Geen exuberante toestanden en dat van die ‘uitsluitend M&M’s in een bepaalde kleur voor sommige artiesten’ is verzonnen 🙂

O ja, nog een leuke… Raad eens hoeveel pintjes er verzet worden tijdens de vier dagen van het festival… Ruim 2 miljoen. Met het zonnige weer en de match van de Rode Duivels op het programma zou dat dit jaar wel eens wat meer kunnen zijn 🙂

De gigantische tent van de KluB C in volle opbouw.

Zo ziet een lege Barn-tent er dus uit… Als het festival aan de gang is, zit hier ruim 20.000 man binnen…

 

De fameuze Slope met daaronder het nieuwe, vierde podium voor opkomend talent.
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *