Virtual Reality terug van weg geweest

Onlangs lanceerde Samsung de Innovator’s Edition van de mobiele Gear VR headset.  De Gear VR, een realisatie in samenwerking met het trendsettende Oculus, dompelt je helemaal onder in een filmische, virtuele omgeving. Met deze headset op je hoofd zit je voortaan altijd op de beste plaats in de cinema, sta je mee op het podium van je favoriete band en kan je volop verloren lopen in het virtuele doolhof van de nieuwste games. Klinkt spectaculair. Maar nieuw is het niet.

Ergens midden jaren negentig had ik de unieke de gelegenheid om in een heel-erg-nieuwe-media-labo een VR headset uit te proberen. Het was een ontnuchterende ervaring. Niet alleen was de headset gekoppeld aan een supercomputer ter grote van een bestelwagen, de ervaring zelf was uitermate ontgoochelend. Een kale wereld, opgebouwd uit ruwe polygonen waar, heel eerlijk, geen bal te beleven viel. Het was gewoon te vroeg voor zoiets. Gevolg? Virtual Reality verdween uit de spotlights om een bescheiden leven te kennen in niche toepassingen zoals de medische beeldvorming.

De ultieme game ervaring

Tot nu, dus. VR is helemaal terug en het is ’the next big thing’. Waarom? Wel ondertussen is er een en ander veranderd. De supercomputer is gekrompen tot een tablet. Dat scheelt. Daarnaast vinden we het niet langer ‘raar’ om met een bril op je neus van een 3D film te genieten. Ook de hype rond de fameuze Google glasses zijn een teken dat het tij aan het keren is. We vinden het, hoe langer hoe meer, acceptabel dat technologie onze zintuigen verrijkt of versterkt en nauw aansluit op ons fysieke lijf. Kortom: wearable technology is geen science fiction meer.

De Samsung Gear VR is volledig wireless en verkrijgbaar in Frost White via het Samsung online kanaal.

VR1

jumpline: www.samsungmobilepress.com/2014/09/03/Gear-VR

jumpline: www.oculusvr.com


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.