Kerning is King

Ah… kerning. De über fetisch van de ervaren letterzetter, het nec plus ultra van typografische finesse, de ultieme liefde voor het corps… Maar, wat is het precies en waar is het in godsnaam goed voor? De gratis game Kern Type maakt het een en ander alvast wat bevattelijker.

Hoor je het in Keulen donderen als we het over kerning hebben? Niets om verlegen over te zijn, hoor. Ziehier de simpele en snelle versie: kerning gaat over het aanpassen van de witruimte tussen letters met als doel de leesbaarheid te verbeteren. Voila, moeilijker is het niet.

Kerning is typisch iets dat zich afspeelt tussen letterparen (denk bijvoorbeeld aan gekende/beruchte duo’s als ‘Ty’ of ‘VA’) en is voornamelijk van belang bij titels in grote corpsen, large format prints, logo’s… En, zonder blasé te willen klinken, het is een uiting van grafische verfijning en vakkennis. Dit is typisch iets wat Jan Modaal niet opmerkt, tenzij jij hem toont hoeveel beter die gevelreclame oogt als de letters deftig gespatieerd zijn. Iets wat duidelijk te weinig gebeurt, aangezien heel wat winkelstraten zich kenmerken door een alarmerend hoge concentratie aan catastrofale kerning-blunders.

KERNING

Goed, maar hoe moet dat dan? Je kan de kerning manueel aanpassen (dat vraagt een wat geoefend oog en nog veel meer geduld) of je kan InDesign het werk voor jou laten doen, door in het vak Kerning de waarde aan te passen naar ‘optical’ ipv. ‘metric’.  Die setting zorgt automatisch voor een meer optische spatiëring. Bij professionele fonts is heel wat aandacht besteed aan de kerning van verschillende letterparen en dus zal de tekst meteen goed spatiëren. Bij gratis fonts is dat minder het geval en moet je zelf aan de slag.

En wat met tracking? Kerning en tracking worden inderdaad wel eens door mekaar gehaspeld. Het verschil is nochtans eenvoudig. Waar kerning zich richt op letterparen, heeft tracking betrekking op de witverdeling over een geheel woord.

TRACKING

Wil je kerning in de praktijk zien? Interaction designer Mark Mackay ontwikkelde het gratis game Kern Type. Je mission (if you choose to accept it) is simpel: pas de witruimte tussen de letters van de voorbeeldwoorden aan om een zo optimale leesbaarheid te bekomen. Jouw kerning wordt vergeleken met de oplossing van een typograaf en op basis daarvan krijg je een score. Na het doorlopen van de 10 voorbeelden, scoorde ik 80 op 100. Wie doet beter?

JumpLine: type.method.ac

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.