JumpLine was aanwezig op The Ark Cruise 2018, het officieuze ‘Tomorrowland of the Seas’. Wat dit te maken heeft met grafisch ontwerp? Geen bal. Of toch wel…
The Ark Cruise 2018
Of ik er niet een weekje van tussen kon om mee te gaan met The Arc naar Ibiza? Tja, waarom niet eigenlijk. Na wat schuiven met agenda’s en met de zegen van mijn beminde en ruimdenkende echtgenote, bleek de kust vrij voor een uitje boordevol deep house, snoeiharde techno en aanstekelijke dance. Toegegeven, ik hou wel van wat blieps en beats, maar vier nachten vol hippe dj’s, opgepompte six packs en dartele bimbo’s… Dat ligt voor mij, ietwat timide vormgever, toch enigszins buiten mijn comfort zone.
Belgisch feestje
The Arc is eigenlijk een ideetje van de Belgische ondernemer Yvan Vindevogel. Vindevogel was een van de drijvende krachten achter Omega Pharma dat hij samen met de bekendere Marc Coucke uitbouwde. En wat doet een mens na een uiterst lucratieve verkoop? Inderdaad, een feestje geven. Geen slecht idee, trouwens. En The Arc heeft wel degelijk iets te bieden. Geen zweterig gedoe in kleffe tentjes op bomvolle festivalkampings… Nee, nee… Op The Arc geniet je van het comfort van een eigen kajuit en buffetten waarbij ontbijt, lunch, diner en late night snack naadloos in mekaar overlopen. Ook wat muziek betreft, is er een voluptueus aanbod. Meer dan 111 dj’s op vier podia, verspreid over het schip. Persoonlijk vond ik dat er nogal wat bagger tussen de gabber zat, maar de set van Victor Ruiz stak er wat mij betreft mijlenhoog bovenuit. Creatief zijn in een platgereden stijl als techno, is duidelijk niet iedereen gegeven. De set van Victor Ruiz was echter meesterlijk meeslepend en ronduit euforisch.
Tomorrowland of the Seas
In 2017 zeilde The Arc voor het eerst naar Ibiza en terug. Dit jaar werden er meteen twee ‘sailings’ georganiseerd. Heel wat mensen zien The Arc als het ‘Tomorrowland of the Seas’, maar eigenlijk houdt die vergelijking geen steek. Het muzikale aanbod is dan wel uitgebreid, maar vervalt in het niets bij het breed scala aan beats op Tomorrowland. Verder is de set dressing op het beroemde festival in Boom van een heel andere grootteorde. The Arc mist ook een eigen smoel. De website is een Tomorrowland-look-alike, in de programmabrochure primeren exotische stijlelementen en de typografie van het logo van The Arc zelf zit dan weer in de chique m’as-tu-vu-sfeer. Een meer consistente vormgeving zou geen slecht idee zijn, me dunkt.
Onbenut canvas
Bovendien blijft het grootste canvas onbenut… de boot zelf natuurlijk. Hoe giga zou het wel niet zijn om dat immense cruise schip te voorzien van een groot formaat print met een sub zero cool design. Beetje zoals die themavliegtuigen van Brussels Airlines. Dat zou me een stunt zijn. Prima promo, ook. Het printen zelf lijkt mij niet meteen het probleem. Er zijn al ganser woontorens voorzien van prints. Dat moet wel lukken. De grootste uitdaging zit wellicht in het snel aanbrengen en weer verwijderen van de print. Lijkt het je wat, Yvan? Laat maar weten. Ik ken wel enkele grafische jongens die niet vies zijn van een uitdaging.
Nog een uitsmijtertje: hier ons ‘sfeerverslag’ en meteen ook mijn eerste knutselwerkje in Premiere.