Het nieuwe logo van kledingketen Zara lokt heel wat reacties uit en die zijn lang niet altijd flatterend. Terecht of niet? Dit is wat wij ervan denken…
Makkelijk brullen
Het is makkelijk om vanaf de zijlijn te brullen dat de ongetwijfeld peperdure redesign van Zara’s logo op geen bal trekt. “Het zal wel de zatte buurvrouw of die gebuisde stagiair geweest zijn die dit in mekaar geflanst heeft”, hoor je wel eens. En soms is dat ook het geval. Maar hier zeker niet. Zara ging voor de redesign in zee met gerenommeerde studio Baron & Baron (NY) van de Franse typograaf Fabien Baron. En dat is nu niet bepaald de eerste de beste. Als je kan uitpakken met namen als Calvin Klein, Burberry, Giorgio Armani en Christian Dior ben je bezwaarlijk aan je proefstuk toe als het op branding voor fashion aankomt.
Onzen Erik is ni content
Toch is de kritiek op het nieuwe ontwerp niet van de poes. Erik Spiekermann, noemde het, en ik citeer: ’the worst piece of type I’ve seen in years’. Yep, dat kan tellen hé. Het is zo klaar als een klontje wat onzen Erik bedoelt. De letters zijn zodanig op mekaar gepropt dat de leesbaarheid er gevoelig onder lijdt. Het lijkt wel een recordpoging ‘negative kerning’ en het contrast met het oude logo waar de letters eerder wat te ver uit mekaar staan, kon nauwelijks groter zijn.
That is the worst piece of type I’ve seen in years. Was this done by one of those new robots that will replace humans?
— erik spiekermann (@espiekermann) January 26, 2019
Zara have updated their logo. pic.twitter.com/GhhQziNV1D
— It’s a Fabio ✌︎⁂ (@fffabs) January 26, 2019
Sterk contrast, fijne details
Ook technisch zijn er bedenkingen bij dit logo. Persoonlijk vind ik die Bodoni-achtige letters met een uitgesproken contrast best wel karaktervol. Vooral de bolle ‘R’ is een en al elegante finesse. Maar een sterk contrast betekent fijne details. Zolang je je logo huizengroot gebruikt, hoeft dag geen probleem te zijn. Maar blijft dit ontwerp nog wel overeind eenmaal geborduurd op een piepklein embleem van een T-shirt? Of gaat Zara net als Zalando met van die giga-etiketten werken? Ik vrees dat de leesbaarheid die al onder druk staat omwille van de waanzinnig strakke letterspatiëring nog verder afbrokkelt en het logo strandt in een soort van letterbrij waar niemand nog iets van kan maken. Tenzij natuurlijk leesbaarheid en herkenbaarheid niet van tel zijn… Maar is dat nu net niet de essentie van een logo?
Een complete ramp?
Toch niet. Ik vind het nieuwe logo best wel stijl en klasse hebben en het is in ieder geval beter dan dat gortdroge en seksloze nieuwe logo van Burberry, een creatie van Peter Saville. En dat is nu ook niet bepaald de eerste de beste, hé.